phone-icon+48 694 05 11 66   map-iconKraków

Wrodzone i nabyte choroby serca u psów i kotów

pricing1

Choroby nabyte u psów:

–  endokardioza zastawki dwudzielnej MVD  jest to choroba zastawki dwudzielnej (mitralnej) polegającą na zgrubieniu jej płatków,  jest najczęściej diagnozowaną choroba nabytą u psów; występuje najczęściej u małych psów w średnim i starszym wieku, rasą predysponowaną są Cavalier King Charles Spaniel,  najczęściej diagnozujemy ją u jamników, Yorkshire terierów, Chihuahua
–   endokardioza zastawki trójdzielnej TVD polega na zgrubieniu płatków zastawki trójdzielnej,
–  kardiomiopatia rozstrzeniowa DCM jest chorobą mieśnia sercowego, może być wtórna do nieprawidłowego żywienia, zaburzeń hormonalnych lub czynników zakaźnych, najczęściej występuje u duzych ras jak wilczarze irlandzkie, dobermany, charty szkockie, dogi niemieckie, w formie młodocianej występuje u portugalskich psów wodnych
–   kardiomiopatia przerostowa HCM polega na przeroście mięśnia sercowego, jest bardzo rzadko diagnozowana u psów
–   arytmogenna kardiomiopatia prawej komory ARVC , najczęściej występuje u bokserów

Choroby wrodzone u psów i kotów:

–    VSD ubytek przegrody miedzykomorowej – najczęściej występująca wada wrodzona u kotów
–   PDA przetrwały przewód tętniczy tzw Botal – jeszcze do niedawna najczęściej występująca wada wrodzona u psów
–    ASD ubytek przegrody międzyprzedsionkowej
–    DMV dysplazja zastawki mitralnej
–    DTV dysplazja zastawki trójdzielnej najczęściej występuje u labradorów
–    AS zwężenie  aorty – rasa predysponowana są boksery
–    PS zwężenie tętnicy płucnej – bardzo często występuje u buldogów francuskich
–  ToF tetralogia Fallota – złożona wada obejmująca przerost prawej komory, zwężenie tętnicy płucnej, ubytek w przegrodzie międzykomorowej oraz przemieszczenie aorty
–   przetrwały prawy łuk aorty,
–   przepuklina otrzewnowo-osierdziowa
–   podwójny łuk aorty
–   przełożenie wielkich tętnic
–   serce trójdziedsionkowe prawe/lewe

Choroby nabyte u kotów:

–   kardiomiopatia przerostowa HCM polega na przeroście mięśnia sercowego głównie lewej komory, jest najczęściej diagnozowana chorobą wrodzoną u kotów, występuje najczęściej u Maine coonów, grytyjskich, ragdolli, perskich, norweskich;
–   kardiomiopatia rozstrzeniowa DCM dawniej najczęściej diagnozowana z uwagi na niedobór tauryny w diecie kotów, obecnie występuje rzadko
–   kardiomiopatia restrykcyjna RCM
–   nieskasyfikowana kardiomiopatia UCM
–   arytmiogenna kardiomiopatia prawej komory
Kardiomiopatie nie zawsze wynikają z choroby serca często obserwujemy wystepowanie ich wtórnie do nadczynności tarczycy lub nadciśnienia, coraz rzadziej niedoboru tauryny.

Poniżej rasy predysponowane:

PDA SAS PS VSD

Dysplazja zastawek przedsionkowo-komorowych

Pudel  Bokser Basset hound Angielski springer spaniel

Buldog angielski (mitralna)

Owczarek collie  Buldog angielski  Beagle  Buldog angielski Bulterier (mitralna)
 Owczarek niemiecki  Bullterier Bokser West highland white spaniel  Dog niemiecki (obie)
Angielski springer spaniel  Dog niemiecki  Boykin spaniel  Brittany spaniel  Golden retriever (obie)
 Bichon friese  Niemiecki wyżeł krótkowłosy Buldog angielski  Chow chow  Keeshond (obie)
 Chihuahua  Golden retriever Bullmasatiff  Nowofunland Labrador retriever (trójdzielna)
 Cocker spaniel amerykański  Nowofunland  Chihuahua  Samojed    Mastiff (mitralna
Keeshond Owczarek niemiecki Chow chow   Nowofundland (mitralna)